Gävleborgs Länskonstförening
2019 höst

HÖSTENS RESA  27/9 VAXHOLM

Läs Kiki Larssons berätterlse om den fantastiska resan!

Fredagen den 27 sept åkte vi i Länskonstföreningen till Vaxholm med Perssons bussar.

Det var ett strålande väder solsken för hela slanten. Vi gjorde ett stopp i Upplands Väsby där vi plockade upp en fantastisk skönsjungande Petra sångerska vid namn Linnéa Sallay hon är även violinist. Det riktigt slog gnistor om henne när hon berättade om sin verksamhet.

Så kom vi då fram till Fam Claes Moser och deras underbara färgrika hem Villa Akeleja. Där har för övrigt Björn Salming bott. Vi blev varmt välkomnande av paret Moser.

Jag måste berätta att detta hem var ett så fantastiskt hem vilka färger rosa, gröna, röda, gula rum med konst från golv till tak.

Det mesta av konstverken var ju JAG Ackes som Moser hade samlat på sedan ungdoms åren. Han berättade helt underbara historier om Acke och hans konstvänner.

Vi fick flytta till den gröna salongen och  lyssna till fru Moser som berättade om Marie Kröjer. Även hon var lysande i sin dramatiska presentation av den kvinnliga konstnär som fick ett tragiskt liv. Först gift med den kände Danske målaren Kröjer som mer eller mindre var psykiskt sjuk. Marie blev stört förälskad i Hugo Alve’n den kända tonsättaren och var tvungen att lämna sin lilla dotter i Danmark.

Hon gifte sig med Hugo och fick ett barn till men Hugo var konstant otrogen och stackars Marie fick leva ensam uppe i Dalarna. Marie hade problem med sin hälsa och blev ordinerad resor...  hon dog av magcancer!

Jag tror vi hade kunnat lyssna hur länge som helst på detta par.

Bilder: Kiki Larsson